چاپ دیجیتال
Joomla Templates and Joomla Extensions by ZooTemplate.Com

چاپ دیجیتال

تفاوت اصلی بین چاپ دیجیتال و روشهای سنتی چاپ مثل لیتوگرافی و چاپ افست، فلکسوگرافی، گراور، یا لترپرس در استفاده نکردن از پلیتهای چاپ است که در نتیجه مراحل آماده سازی پیش از چاپ سریع تر و ارزان تر هستند. مرسوم ترین روشها شامل چاپگرهای جوهرافشان و لیزری هستند که پیگمنت یا تونر را بر روی زمینه های متنوعی همچون کاغذ، کاغذ عکاسی، کانواس یا بوم، چوب، فوم، شیشه، سنگ و … می‌نشانند. در بیشتر فرآیندهای چاپ دیجیتال جوهر یا تونرهمچون روشهای سنتی در داخل کاغذ نفوذ نمی‌کنند بلکه لایه نازکی بر روی سطح تشکیل می‌دهند و در برخی سیستمها ممکن است برای تثبیت آنها بر روی زمینه از مواد اضافی و پوششی که توسط فرآیندهای حرارتی یا تابش یووی افزوده می‌شوند نیز استفاده گردد.

تفاوتهای اساسی 

چاپ دیجیتال با سایر روشهای چاپ مثل چاپ افست و یا لتر پرس دارای تفاوت اساسی است. برخی از این تفاوت‌ها به شرح زیر است:

  • به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ شامل لیتوگرافی، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه تر است
  • در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپ شده مقدار ثابتی است
  • در این روش میزان مواد باطله شامل کاغذ و مواد شیمیایی کمتر است چون نیازی به رسیدن به رنگ و یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد
  • چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می تواند تصویر و متن متفاوتی را چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی شود

چاپ دیجیتال:
با چاپ دیجیتال امکان چاپ بر روی کاغذ و مقوا تا سایز A3 و کاغذ چسبدار(لیبل) از تیراژ یک برگ تا حداقل 1000 برگ فراهم شده است. با این شیوه می توان پوستر، نمونه کار، برچسب و حتی کتاب نیز چاپ کرد. اما باید در نظر داشت هزینه این نوع چاپ در تیراژ های بالا مناسب نیست و برای چاپ در تیراژ بالاتر از 1000 نسخه بهتر است از چاپ افست استفاده شود. مزیت این نوع چاپ سرعت و کیفیت آن است.
چاپ افست:
این نوع چاپ مناسب برای تیراژ های بالا می باشد. سایز چاپ نیز کاملا متغیر تا اندازه 100*70 سانتی متر می باشد. در این نوع چاپ از 4 رنگ اصلی (C,M,Y,K) آبی، قرمز، زرد و مشکی و گاهی اوقات درصورت نیاز رنگ نقره ای و یا طلایی و یا رنگ های ساختگی استفاده می شود. تیراژ این نوع چاپ بهتر است حداقل 1000 نسخه باشد تا از نظر اقتصادی به صرفه باشد. با چاپ  افست می توان پوستر، کتاب و … را منتشر کرد.
چاپ عریض:
این نوع چاپ خود بر دونوع است: indoor و outdoor …
پلات (indoor) که قابلیت چاپ در ابعاد به عرض 10cm – 150cm و طول 20cm – 1500cm و بر روی انواع مواد قابل چاپ (کوتد، فتوگلاسه، بک لیت، بوم، کانواس و …) را دارا می باشد. این نوع چاپ در برپایی نمایشگاه های عکس و یا استفاده در دکوراسیون و یا استندهای نمایشگاهی کاربرد زیادی دارد. به طور مثال شما می توانید عکس خود یا اعضا خانواده خود را در اندازه خود یا کوچکتر و یا بزرگتر بر روی کاغذ عکاسی و یا بوم نقاشی چاپ و به عنوان یک هدیه زیبا و فاخر در تزئین خانه خود استفاده نمایید.

لمینت که مکمل پلات بوده و درست همانند پرس کارت که باعث استحکام و پایداری کارت می شود، می توان کاغذ پلات چاپ شده را لمینت کرد و آن را تا مدتها سالم نگه داشت و یا برای استفاده در استند بکار برد. لیمنت هم بر دو نوع گرم و سرد می باشد و هریک بسته به نوع چاپ انجام شده و کاربرد کار چاپ شده استفاده می شود.

بنر و فلکس (outdoor) این نوع را می توان به چاپ های بزرگی که شما در خیابان ها بر روی بیلبوردها و یا سردرب سینما ها و یا سردرب مغازه ها مشاهده می کنید، اشاره کرد. بنر نوع جنس استفاده شده است که براحتی می توان در هر مکانی از آن استفاده کرد و فلکس نیز نوع دیگری از جنس استفاده شده در چاپ است که باید از پشت کار به آن نورپردازی کرد تا جلوه واقعی چاپ مشخص شود. این نوع چاپ معمولا در تابلوهای سردرب استفاده می شود. نوع دیگر جنس استفاده شده استیکر است که یک طرف آن چسبدار است و قابلیت چسباندن بر روی تابلوها، بدنه ماشین و اتوبوس و شیشه را دارد و دو نوع شفاف و شیری(مات) را دارد.
در تمام این موارد ضخامت جنس بنر و فلکس و سرعت چاپ(پس) در قیمت و کیفیت چاپ تاثیر گذار است.

چاپ بر روی لوح فشرده (CD – DVD):
بر روی لوح های فشرده موجود دربازار آرم و نام شرکت تولید کننده لوح فشرده حک شده است و این کار مناسب برای سازمان ها و یا شرکت هایی که قصد تکثیر لوح های فشرده خود را دارند نیست. در گذشته با چاپ طرح مورد نظر برروی لیبل و سپس چسباندن آن برروی لوح فشرده این کار امکان پذیر شده بود اما چسباندن لیبل مشکلات زیادی در بر داشت، از جمله زمان بسیار زیاد برای چسباندن، خراب شدن لیبل بعد از مدت کوتاه، برآمدن لیبل و ایجاد مشکل در درایو سی دی، کیفیت پایین چاپ و قیمت بالای این نوع کار. اکنون با استفاده از تکنولوژی روز دنیا امکان چاپ مستقیم بر روی لوح های فشرده فراهم آمده و می توان این امر را به راحتی و سرعت و کیفیت بالا و با قیمت مناسب انجام داد.
دو نوع چاپ را می توان انجام داد:

چاپ دیجیتال که از نظر سرعت و برای تیراژ کمتر از 1000 نسخه مناسب است و
چاپ افست که برای تیراژ بیشتر از 1000 نسخه بسیار مناسب می باشد.

چاپ ديجيتال :

در اين نوع چاپ سي دي پرينتيبل  بصورت جوهر افشان پنج رنگ ( تمام رنگي ) و با دقت 3600 دي پي آي انجام مي شود و بعد از آن يك لايه براق وارنيشUV  بر روي سطح CD چاپ خورده كشيده مي شود تا در برابر رطوبت و نور خورشيد مقاوم باشد .

كيفيت عكس و تصوير چاپ شده بر روي CD بصورت اوليه حفظ مي شود و رنگها شفافيت و زيبائي خود را از دست نمي دهند و نمونه چاپي داراي حداقل اختلاف با تصوير اصلي است . طرح مستقيما بر روي سطح سي دي چاپ شده و سي دي بعد از چاپ هيچگونه آسيبي نمي بيند و قابليت تكثير را از دست نخواهد داد .

حداقل سفارش اين نوع چاپ 100 عدد مي باشد .




چاپ بر روی اجسام و پارچه:
با استفاده از این تکنیک می توان آرم لوگو و یا طرح های تبلیغاتی خود را برروی ماگ ، لیوان ، پرچم ، پارچه و… به صورت کلی و جزئی چاپ کرد.

 

چاپ دیجیتال یکی از روش های تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی می گویند. چاپ دیجیتال با سایر روشهای چاپ مثل چاپ افست و یا لتر پرس متفاوت است برخی از این تفاوت ها به شرح زیر است :

  • در چاپ دیجیتال هر دور چاپ می تواند تصویر متفاوتی چاپ کند چون در این روش از پلیت استفاده نمی شود
  • در این روش میزان مواد باطله شامل مواد شیمیایی و کاغذ کم می باشد چون نیازی به رسیدن به رنگ و یا تنظیمات حین چاپ وجود ندارد
  • در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه های چاپی ارتباطی ندارد
  • به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ شامل لیتوگرافی، فرآیند چاپ دیجیتال بسیار کوتاه است

کاربرد های چاپ دیجیتال

در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبرآسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد کاربرد زیادی دارد.در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به عنوان مثال شما می توانید کارت تبریک های شخصی شده با تصاویر مختلف و یا کارت پرسنلی با طرحهای مختلف را در هر دور چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را می دهد. یعنی می توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می تواند شماره سریال و یا نام گیرنده و یا تصویر هر فرد باشد.